ZDRAVA SPLETNA STRAN E-NOVICE

Poskrbite za svoje zdravje Živite zdravo življenje

 

Trenutno se nahajate: Domov > Vitamini in minerali

Železo

Pomanjkanje železa je najpogostejši vzrok za slabokrvnost

Železo je mineral, katerega pomanjkanje lahko v telesu povzroči slabokrvnost. Železo je bistven za nastanek hemoglobina - to je krvni pigment, ki je zadolžen za transport kisika v krvi. Ljudje s pomanjkanjem železa v krvi se hitro utrudijo, ker jim v telesu primanjkuje kisika.  

 

Železo in slabokrvnost

Pomanjkanja železa je najpogostejši vzrok za slabokrvnost. Železa nam lahko primanjkuje zaradi kroničnih krvavitev, pomanjkanja železa v prehrani, motene asorbcije železa iz prebavil ali povečane potrebe organizma po železu (nosečnost, športna aktivnost). Slabokrvnost je lahko tudi posledica pomanjkanja najpomembnejših vitaminov skupine B, še posebej folne kisline in vitamina B12 - ta sta bistvena pri nastajanju rdečih krvničk, ki vsebujejo hemoglobin.

 

Kje v telesu je shranjeno železo?

V telesu najdemo približno 70% železa v hemoglobinu in mioglobinu. Hemoglobin je primarni transporter kisika iz pljuč v tkiva telesa, medtem ko se mioglobin nahaja v mišičnih celicah in sprejema, shranjuje, transportira in sprošča kisik v teh celicah. Približno 5% železa najdemo kot sestavine različnih beljakovin in kot nujni elementi pri nekaterih encimskih reakcijah. Do 25% železa v telesu shranjeno v feritinu, ki je v celicah in kroži v krvnem obtoku. Feritin se lahko pri moških hrani do tri leta, vendar le približno eno leto pri ženskah, zato je anemija pogostejša pri ženskah. Vloga in pomen tega minerala ne moremo preceniti, predvsem zato, ker je pomanjkljivost tako neprijetna in nevarna.

 

Simptomi pomanjkanja železa

Pomanjkanje železa lahko pogosto povzroči hudo utrujenost, šibkost telesa in druge povezane zdravstvene težave. Ljudje, ki jim manjka železo, ne morejo optimalno opravljati funkcij. Še več, ženske in otroci potrebujejo več železa kot moški, njihova anemija je še posebej težka. Huda pomanjkljivost železa lahko povzroči progresivne kožne bolezni, ki povzročajo krhkost nohtov in izredno gladkost na območju jezika. Encimski procesi, ki zahtevajo železo in proteine, ki so potrebni kot gradbeni bloki oziroma kofaktorji, se ne bodo mogli pojaviti, presnova telesa pa se lahko upočasni ali celo ustavi. Anemija velja za najpogostejšo svetovno prehransko pomanjkljivost.

 

  • Pomanjkanje železa lahko povzroči kronično utrujenost, šibkost, omotico, nezmožnost koncentracije, glavobol, depresijo, boleč jezik, povecano občutljivost na mraz, kratko sapo in sindrom nemirnih nog.

  • Pomanjkanje hrane, bogate z železom, kot del vsakodnevne prehrane in slaba absorpcije železa so najpogostejši razlogi za pomanjkanje železa.

  • Pomanjkanje železa se lahko zgodi tudi zaradi prekomerne izgube krvi (na primer pri težkih menstruacijah), prekomerne izgube krvi (krvodajalska akcija, poškodba, ..), fibroidov in okužbe ali bolezni v prebavnem traktu.

  • Jemanje nekaterih zdravil lahko tudi omeji absorpcijo železa in povzroči pomanjkanje.

  • Nosečnice, otroci in starejši so bolj nagnjeni k pomanjkanju železa kot drugi. To je zato, ker se med nosečnostjo železo v veliki meri uporabljajo pri oblikovanju vitalnih zasnov ploda. Za rastoče otroke se lahko povpraševanje po železu sčasoma poveča, saj prehrana v večini primerov vsebuje le določeno količino železa. Starejši moški / ženske seveda izgubijo železo skozi metabolizem in morda potrebujejo dodatke za preprečevanje pomanjkanja. Ta izguba je naravna, saj se železo izčrpa s starostjo, prav tako absorpcijska moč prebavnega trakta.

 

železo slabokrvnostKje dobiti železo?

Železo boste našli v mesu in zelenjavi, bogati viri so jetra, jajca in cela zrna žit. Neorgansko železo, ki se težko absorbira, dobimo v zelenolistni in temnordeči zelenjavi (rdeča pesa, rdeče zelje, suho sadje, fižol). Povprečna raznovrstna prehrana človeka vsebuje 12 do 15 mg železa na dan. Ta količina odraslemu moškemu več kot zadošča. Ženske potrebe po železu pa so večje, saj ženske veliko železa izgubijo zaradi menstruacije. Mladim ženskam priporočajo 12 mg železa na dan.

 

Kaj zmanjšuje absorpcijo železa?

  • Kava, čaj in ostale pijače s kofeinom.

  • Pretiran vnos hrane, ki je bogata z vlakninami

  • Omejite vnos kalcija oziroma dodatke kalcija jemljite ločeno od dodatkov železa.

  • Paradižnik, mineralna voda, mlečni izdelki, kava in črni čaj.

  • Vitamin C pomaga pri absorpciji železa v telesu.

 

Pomen železa v človeškem telesu

 

1. Hematopoeza

  • Železo je potrebno za proizvodnjo večjih celičnih sestavin v krvi, zlasti rdečih krvnih celic in vzdrževanje krvnega obtoka v sistemu.

 

2. Trasnport kisika

  • Hemoglobin, beljakovina, ki jo vsebuje železo v rdečih krvnih celicah, skrbi za prenos kisika iz pljuč v različne dele telesa. Železo je pomembno za vzdrževanje ravni kisika v telesu. Pomanjkanje železa zmanjša ravni hemoglobina, kar prikrajša vitalne organe za kisik.

 

3. Presnova

  • Zaradi pomanjkanja železa so celice odporne proti inzulinu in preprečujejo pretvorbo krvnega sladkorja v energijo. To signalizira telesu, da lahko pride do pomanjkanja insulina in se zato poveča produkcija insulina. Visok inzulin skupaj s pomanjkanjem pretvorbe sladkorja v krvi prispeva k srčnim boleznim, diabetesu tipa 2 in debelosti.
     

4. Antioksidanti in imunost

  • Nekateri antioksidanti, kot sta katalaza in peroksidaza, so močno odvisni od oskrbe z železom, da učinkovito delujejo proti prostim radikalom. Železo vpliva tudi na proizvodnjo citokinov v celicah, zlasti na citokine limfocitov, ki so pomemben del imunskega sistema.

 

5. Kognitivna funkcija

  • Možgane sestavljajo nevroni, ki so odgovorni za posredovanje sporočil in kognitivno funkcijo. Mielin, zaščitni plašč, ki obdaja nevrone in zagotavlja optimalno živčno aktivnost, je odvisen od železa za sintezo med mielinacijo (nastajanje mielinskih oblog, ki se pojavijo na neonatalni stopnji).

  • Ta plašč deluje kot kanal, ki omogoča hiter in učinkovit prenos živčnih impulzov, s čimer pomaga kognitivni funkciji. Železo pomaga ohranjati celovitost tega plašča in se je tudi pokazal, da pomaga popraviti poškodovane mielinske obloge. To prispeva k ohranjanju kognitivne funkcije in preprečevanju kakršne koli nevrološke degeneracije.

  • Pomanjkanje železa lahko zmanjša oskrbo s kisikom v možganih. To je ključnega pomena, ker možgani potrebujejo nekoliko več kisika kot drugi deli telesa in ne morejo delovati optimalno. Pomanjkanje hemoglobina bo prav tako povzročilo oksidativni stres možganskih celic in postopoma povzročilo celično smrt.

 

 


 

 

Preberite še članke:

 

 

 

 

© E-vitamin